Verksamhetsberättelse 2017

Verksamhetsåret 2017 i ord och bild

Årets första körning var 14 januari, en härlig skärgårdstur med sälsafari från Strandvägen i Stockholm via Rödlöga och ut till Söderarm med returresa dagen efter. När vi släppt av passagerarna blev vi uppropade av Sweden Rescue och ombedda att åka till Askrikefjärden för att kontrollera vad en inringare beskrivit som en flytande uppochnervänd kanot. Det visade sig vara en röd prick som slitit sig och eftersom ingen var i fara avbröts uppdraget där. I slutet av februari åkte vi ner till Muskövarvet för årligt underhåll och diverse olika reparationer inför säsongen.

Under vårvintern hade vi ytterligare några körningar till Söderarm och i april drog vi igång våra populära fikaturer ut till Söderarm. Nytt för i år är att vi även kört turer från Kapellskär till Arholma med guidning i det gamla kustartilleribatteriet. Dessa turer säljs till största delen genom upplevelsebolag, och vi har under året tecknat avtal med ytterligare två bolag som säljer våra turer, men man kan även boka dem på vår hemsida.

I maj deltog vi i Rådmansö skolas skärgårdsvecka i samarbete med Sjövärnskåren i Söderamsskärgården och bjöd alla eleverna på provtur i stridsbåten, vilket var mycket uppskattat.
Veckan efter var det dags för AMF1:s bataljonsövning, också den i Söderarmsskärgården, där vi deltog tillsammans med några fartyg från Veteranflottiljen. Vi agerade transportenhet åt B-styrkan och övningsledningen samt körde några mållöpor. Under juni och juli fortsatte vi med turerna till Söderarm och Arholma, blandat med några företagsevent.

I augusti var det dags för båtveckan i Öregrund där vi deltog som tävlande i båtorienteringen samt som säkerhetsbåt vid några av de övriga tävlingarna. Vi körde även ett par provturer med besökare.
På väg hem från båtveckan kom ett allmänt anrop från Sweden Rescue via VHF-radion där de sökte sjöräddningsenheter till Björköfjärden för en sjunkande segelbåt. Då vi befann oss fem minuter från haveristens position, svarade vi på anropet och gick fullt mot platsen. Väl framme såg vi en träsegelbåt, där endast fören stack upp, och en man som låg i vattnet och kämpade med sin båt. Vi omhändertog mannen samt kopplade upp båten och bogserade den in till land där vi förtöjde den i väntan på bärgning.

Helgen efter hyrde vi ut båten med besättning till en familj som åkte runt i skärgården i dagarna två med övernattning på Söderarm, bad med mera. Det var fantastiskt väder och resan blev en upplevelse för både besättning och passagerare. I slutet av augusti deltog vi som vanligt på Fyrens dag på Söderarms fyrstation med transporter. Tillsammans med Kustbevakning, SSRS, Polisen, Lotsen och Sjöfartsverkets helikopter visade vi upp våra enheter för besökarna.

I september deltog vi i evenemanget En Dag I Paradiset, EDIP, på Gålö tillsammans med övriga Veteranflottiljen där vi körde uppskattade provturer för besökare hela dagen.
Två veckor senare var det dags att delta i Aurora tillsammans med några andra fartyg från Veteranflottiljen. Övningen började vid Gålö och fortsatte i Oxelösund där vi körde mållöpor tillsammans med T56 och Spica.

I oktober sponsrade vi en särskola genom att bjuda en grupp funktionsvarierade ungdomar med lärare på en båttur med fika på Grinda. Vädret var strålande och ungdomarnas jubel visste inga gränser när båten dundrade fram så att lärarna blev nedstänkta.
Första helgen i november deltog vi i en SAR-övning i Söderarmsskärgården tillsammans med Sjövärnskåren och SSRS.
I december körde vi julbordsturer till Söderarm.